15. MĚSÍC JAKO ZÁMINKA

Někdy nás hra vtáhne do učení, někdy učení vyústí ve hru. Tentokrát z pozorování měsíce vzniklo velké dobrodružství a nejen na jednu noc.

Pozorovat zatmění měsíce se zdálo jako dobrý nápad. Postupně se ale díky dětské fantazii začaly nabalovat další výzvy. Krom přípravy svačiny, pozvání dalších kamarádů i noční přenocování pod širákem. A tak z pozorování měsíce, které by trvalo tak 20 minut, byly velké přípravy spojené s velkým očekáváním.

PŘÍPRAVY

Moskytiéra přivázaná na strom nám během večera 2x spadla, ale jinak fungovala skvěle. Spacáky máme na druhé chatě a tak ven cestovaly peřiny. Děti se velmi obávaly, zda nebudou mít hlad a kde kdo bude spát. Máma měla obavy, zda nebudou mraky a hlavně zda neusne jako první. Svačina, papíry, peřiny, baterky, dalekohledy připraveny. Měsíc může vyjít. Svíčky a oheň, který by k tomu skvěle patřil, jsme kvůli suchu nechali na jindy.

 

POZOROVÁNÍ V MRACÍCH

První hlavní část zatmění jsme ne/sledovali za mraky. Dětem to moc nevadilo. Čekání než měsíc vystoupí výš a vykoukne, si zkrátily nejprve sledováním zatmění na pc. Pak si s lehkostí dětem vlastní vymyslely vlastní program – malování, stínové divadlo, vymýšlení modelů vesmíru a hlavně vyprávění strašidelných příběhů.

ZATMĚNÍ TÉMĚR ON-LINE

SDÍNOVÉ DIVADLO

MODEL SLUNCE-ZEMĚ-MĚSÍC

NÁVŠTĚVY
Kontrola od prababičky, zda nenastydneme a
kontrola od ovcí, zda nemáme něco k snědku.      

VYKOUKNUL

Nakonec jsme se dočkali. Sice bylo zatmění již na ústupu, ale i tak to byl zážitek. Společně se svítícím Marsem to byla krásná podívaná. Přes krásu na obloze jsem opět zažila, že pro děti nebylo nejlepší pozorování něčeho jedinečného nad námi, ale všechno to dobrodružství kolem

OBVYKLE NEJSLADŠÍ OKAMŽIK DNE – USNULY

 

Dětem se spaní venku líbilo tak, že následující den jsme spali venku opět a ve větším počtu. Proto bylo třeba přidat druhou moskytiéru a hlavně ji propojit průchodem. Ironií bylo, že měsíc zářil hned na okraji nebe jak velká tučná lampa.

Ulovili jsme měsíc i v jezírku.

NÁPADY K POZOROVÁNÍ MĚSÍCE

  1. Společně udržet, ať převládá zábava, ne povinnost pro kohokoliv.
  2. Akci plánují a připravují všichni, nejen dospělí. (Pak se děti víc těší, protože se cítí součástí týmu.)
  3. Nebát se upravit plány a improvizovat, když pozorování není to nejlákavější nebo se nedaří.
  4. Připravit si vše raději za světla. Děti, které rády plánují, mají čas se připravit na něco nového.
  5. Užít si to, ať je výsledek jakkýkoliv.

P.S.: fotit měsíc nám moc nešlo a tak jsme si alespoň zakreslovali záznam. Další ráno si všichni nakreslili svůj. Každý jak moc podrobný chtěl. Někdo nechtěl vůbec:)

 

Ráno

 

 

VENKOVNÍ VESMÍRNÉ UČENÍ

Vyzkoušejte hravé aktivity,
které jsem testovali pro www.ucimesevenku.cz

PLANETY

 

MÍRY PLANET

VZDÁLENOSTI PLANET:

Jsme dva. On je takový teoretik. Přečetl 100 knih a výzkumů, proč si děti hrají a jak se učí. Já naopak takový kreativec, praktik a vášnivý pozorovatel dětské hry. Výsledek našeho projektu jsou 4 děti a tento web. Chceme podpořit rodiče, že nejlepší odborníci na svobodnou hru jsou děti. Stačí jim důvěřovat a nepřekážet. Víc o nás Náš příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.