7 kroků k dřevěnému domku

Holčičky chtěly domek pro panenky. Ale ne jen tak ledajaký. Zalíbil se jim vzdušný domeček, který zahlédly u Sannehop, kterou sledujeme. Až v létě v chaloupce u lese s dílnou jsme se dostali k vyrábění. Chtěli jsme, aby se zapojili všichni a zažili celý proces na vlastní kůži. Sdílíme průběh výroby, jak to vše dopadlo a jak si vyhrály.

1. NÁVRH

Rozměry domečku si můžete zvolit jakékoliv. My jsme byli omezeni zbytky dřeva, které jsme chtěli využít. Tvar si namalovaly holčiny nejprve na papír a pak jsme překreslili přibližně na dřevo.  Ke konci už se malovalo rovnou na dřevo. Místo jednoho velkého jsme raději naplánovali stavbu dvou menších vyšších domečků. Vzhledem k velikosti dřeva i možným dohadům, kdo si s jedním velkým domkem bude hrát.

IMG_8964.JPG

2. VYŘÍZNUTÍ

To jsme raději nechali na odbornících (tátovi)…

IMG_7559.JPG
IMG_7547.JPG

3. PILOVÁNÍ

Dlouhá a náročná výzva pro děti. Nejprve chtějí pilovat všichni a vše, po delší či kratší chvilce už je to náročné a občas si děti potřebují odběhnout pryč, trochu si odpočinout ve hře. Byla to pro celou tlupu velká lekce v trpělivosti. Domek chtěli co nejdříve, ale zároveň je lákalo dlouhé pilování odsunout.  

IMG_7919.JPG
IMG_7903.JPG

4. SESTAVENÍ

Pokud si vyberete nepravidelné tyčky jako my, připravte se na náročné výzvy. Přírodní větve nejsou nikdy tak pravidelné jak potřebujete a skládání i upevňování je občas náročné. Navíc mají větve v různých místech odlišný průměr, proto je třeba některé otvory zpevnit dřívky či kolíčky, které se opatrně „napěchují“ do volných mezer. Na druhou stranu nepravidelnost větví a upěchování kolíčky vytvořilo takové napětí/napružení, že domek držel bez jakéhokoliv lepidla.

IMG_8036.JPG

5. RADOST Z DOKONČENÍ

Čím náročnější bylo pro děti vydržet celý proces (měřit, pilovat, spojovat i čekat na finální dokončení), o to větší radost byla vidět v jejich očích a hrdost v jejich hlasech, když bylo hotovo.

IMG_8270.JPG

6. TESTOVÁNÍ BYLO JIŽ SOUČÁSTÍ HRANÍ

Vše bylo třeba vyzkoušet, zabydlet a rozehrát nespočet příběhů. Bylo skvělé pozorovat, jak domky v první vlně testování pohltily celou tlupu, nejen holčiny.

IMG_8518.JPG

7. DOPLŇKY

Jak si děti hrály, postupně si vyráběly další a další součástky domku. Houpačky, mostky, garáže, lanovku atd. Občas byly chvíle, kdy každý toužil postavit něco jiného, ale nadšení z nového herního prostoru, všem pomáhalo najít společná řešení.

IMG_8416.JPG

Postupně se v domku zabydlovalo mnoho postaviček (kořínky, panenky, zvířátka i lego panáčci)

IMG_8544.JPG

Hra pokračovala i následující den, ale na jiném místě. Pařez po starém velkém modřínu odstartoval hry na farmu.

IMG_8918.JPG
IMG_8990.JPG

K večeru, když se domky přesunuly domů, Vítek je zabral na garáže a silnice.

IMG_8999.JPG

Později si chtěli s domkem opět hrát všichni a zapojit i postavičky. To se Vítkovi nelíbilo, chtěl dál zůstat jen u aut, vysutých silnic a garáží. Nakonec ho děti přehlasovaly. On se hodně naštval a dlouho s nimi nemluvil, ale přesto si přišel prohlížet knížku s auty do jejich blízkosti.

IMG_9034.JPG

Vždy je lepší, když děti staví své stavby venku, doma zaberou nejméně půl místnosti (většinou spíš celou).

IMG_9102.JPG

Poslední vynález toho dne byl párátkový žebřík.

K domkům se i později děti vrací, ale není to tak často, jako např. k legu či rolovým hrám. Ale na společné vyrábění, stále vzpomínají (jaká to byla dřina i zábava).

Pokud si vyrobíte svůj domek, dejte nám vědět. Případně i pošlete fotku (na email, na fb, či do fb skupiiny Svobodná hra).

Jsme dva. On je takový teoretik. Přečetl 100 knih a výzkumů, proč si děti hrají a jak se učí. Já naopak takový kreativec, praktik a vášnivý pozorovatel dětské hry. Výsledek našeho projektu jsou 4 děti a tento web. Chceme podpořit rodiče, že nejlepší odborníci na svobodnou hru jsou děti. Stačí jim důvěřovat a nepřekážet. Víc o nás Náš příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.