Nám rodičům přibývá nová zásadní role, hlídače. Hlídat poměr skutečného a plochého dětského světa. V současném dětství jsou zážitky až příliš často papírové, virtuální, pohodlné.
Společně objevovat svět skrze knihy, videa, televizi, naučné elekronické hračky je skvělé. Je to přínosný čas pro děti i rodiče, ale poslední dobou začínají mít zprostředkované zážitky v dětství převahu. Jaká jsou rizika, když má virtuální svět převahu?
Objevování světa skrze „ploché“ 2D zážitky (knihy, obrazovky, ploché vzdělávací hračky) má řadu přínosů, ale i několik (zásadních) nevýhod.
Bylo by krásné znát jasný návod, jak stanovit hranici mezi reálním (3D) světem a „plochým“ (papírovým, virtuálním, 2D) světem. Znát ideální poměr praktických a teoretických zážitků pro děti. Mít v sobě jasno, jak moc nechat děti lítat jen tak po venku a jak dlouho jim dát prostor u všech chytrých obrazovek, které je také umí rozvíjet.
Ale jeden ideální poměr pro všechny neexistuje. Každé dítě, každý rodič a každá rodina mají své potřeby, své prostředí, zkušenosti a tedy i vlastní poměr 2D : 3D světa, který rozvíjí, nikoli brzdí. Musíme ho hledat, jako rodiče průvodci společně s dětmi.
Jak ale poskládat naši hranici reálného a virtuálního dětského světa, když nemám jasno?
Rozhodně i my doma čtěme s dětmi placaté knihy, ukazujme si věci z druhé strany světa ve videu na obrazovkách, na mobilech děti hrají hry (jako je např. skvělý Matemág). Současný mediální svět nám nabízí ohromné množství příležitostí, jak poodhalit zákulisí strojů i života zvířat. Jen jako máma hlídám hranici či poměr 2D a 3D světa.
Má nová role je jako průvodce dětí mapovat, zda nepřevažuje nasávání novinek o světě skrze neomezené, zdánlivě bezpečnější, pohodlné, a hlavně zprostředkované zdroje informací a zážitků.
Po deseti letech testování na vlastních dětech je můj závěr vlastně překvapivě jednoduchý (i když cesta k němu je někdy náročná). Zkoušeli jsme mnoho možností od času jen venku, zákazy, dohody i manipulace. Nejdůležitější je mít v sobě jasno, dokázat si poskládat priority. Jakmile dám něčemu velkou hodnotu a chci, vše pak umím nastavit překvapivě jednoduše.
(Prokop díky pořadu v televizi získal svůj první velký vzor. Prokop byl fascinován, jak přírodovědce Steve Backshall cestuje po celém světě, komentuje život zvířat a k tomu se za nimi potápí, leze na skály i je zachraňuje. Díky 2D světu měl možnost vidět vzor, který v naší rodině nemá a hned se rozhodl, že to bude dělat, až bude velký. A už trénuje.)
Občas sledujeme nějaká videa na počítači společně. Když řešíme, kdo všechno hraje v orchestru, když se děti ptají, co je to pečeť, když hledáme, proč sněhová koule nad svíčkou nekape atd. Na to stačí většinou 10 minut společného zírání, a pak jdeme ověřovat do 3D laboratoře ven.
Doporučujeme vybírat hry, které děti opravdu obohatí. U nás to skvěle splňuje např. Matemág. Ten starší děti zcela pohltil, teď ve spolupráci s Tech Sophia testujeme, jak ho dostat i do 3D světa. Vyzkoušejte vzít Matemága ven.
Pokud chcete motivační fotku na plochu PC: