1. krok MAPUJEME, co máme doma:
a) PROSTOR pro hru, nebo SKLAD hraček a oblečení?
b) Prostředí, které rozvíjí? Nebo které omezuje TVOŘIVOST?
c) Čas na HRANÍ, nebo spíš na ÚKLID?
d) Věci, které mají HODNOTU, nebo záplavu věcí, u kterých se hodnota ztrácí?
2. krok POZORUJEME,
kdo a jak si hraje, co k tvořivým hrám potřebuje, pro koho má být pokojíček ono „bájné“ PODNĚTNÉ PROSTŘEDÍ.
Každé dítě potřebuje něco jiného. Dnes, ale všechny děti potřebují hlavně OCHRANU před až příliš podnětným prostředním. Záplava předmětů zahlcuje prostor, dětskou mysl i kreativitu.
Doporučujeme opravdu vybírat, co vpustíte do dětského pokojíčku. Co nechat a co poslat dál do světa? Nám doma přibývaly hračky rychleji než děti. Pozorovala jsem s čím si děti hraní a jaké hry pak vznikají. Ukázalo se, že většina her, vyžaduje jen minimum hraček. Ostatní se často jen na chvilku vytáhly a nevytvářely žádné další tvořivé hraní. Teď když se počet hraček snížil na zlomek, jsou hry tvořivější, úklid rychlejší, dětská skupina vyrovnanější.
2. krok POZORUJEME,
kdo a jak si hraje, co k tvořivým hrám potřebuje, pro koho má být pokojíček ono „bájné“ PODNĚTNÉ PROSTŘEDÍ.
Každé dítě potřebuje něco jiného. Dnes, ale všechny děti potřebují hlavně OCHRANU před až příliš podnětným prostředním. Záplava předmětů zahlcuje prostor, dětskou mysl i kreativitu.
Doporučujeme opravdu vybírat, co vpustíte do dětského pokojíčku. Co nechat a co poslat dál do světa? Nám doma přibývaly hračky rychleji než děti. Pozorovala jsem s čím si děti hraní a jaké hry pak vznikají. Ukázalo se, že většina her, vyžaduje jen minimum hraček. Ostatní se často jen na chvilku vytáhly a nevytvářely žádné další tvořivé hraní. Teď když se počet hraček snížil na zlomek, jsou hry tvořivější, úklid rychlejší, dětská skupina vyrovnanější.
Nehledejme jeden návod. Není jeden DOKONALÝ seznam, co má být v dětském pokojíčku, jako není jedno UNIVERZÁLNÍ DÍTĚ. Je třeba naplánovat svou cestu, pokojíček pro vaše dítě či děti.
Nemusíme mít doma vše!
VE ZKRATCE, co funguje pro rozvoj svobodné hry u nás doma:
1. VOLNÝ PROSTOR v zodpovědnosti dětí
2. MÁLO víceúčelových HRAČEK
3. Místo pro UVOLNĚNÍ i ŘÁDĚNÍ
4. Doma je lépe, když se vrátíme z VENKU.