Jaro je nový začátek.
Jarní svátky mohou být povinnost, nebo hra. Máte v hlavě seznam, co vše se musí udělat během Velikonoc? A máte z toho seznamu radost, nebo spíš starost?
Výzva: Oslavte jaro společným hraním.
Ať je to v kuchyni, na zahradě, na výletě, na návštěvě nebo u ohně. Nezapomínejme na to, že cokoli něděláme s radostí, neděláme opravdově.
Chceme, aby od nás děti odkoukaly tradice a svátky plné nervozních povinností? Nebo radost z práce, tvoření, času stráveného spolu? Pokud vás naplňuje pečení, vaření a zdobení domu, hurá do toho. Předáváte dětem vzor, jak se dá pracovat s nadšením a vášní. Pokud ale patříte do skupiny, kterou neláká dokonale nazdobené stádo beránků, mazanců, vymazlená nádivka, ručně zdobené kraslice, zdobení domu i okolí, máte příležitost to změnit. Vybrat si, jak chcete letošní jaro oslavit. Protože jinak předáváte vzor „dodržuji tradice, aniž v tom cítím smysl a radost“.
Sepišme plán OSLAV JARA
Zkusme si sami nebo s dětmi udělat nový seznam. Ten NÁŠ.
1. Děti mohou zažít smysl tradic: Napište do plánu/seznamu jen to, co vás doma opravdu těší. Tradice, které nechcete vypustit. Ty, u kterých prožíváte jejich smysl a radost z nich sami nebo s celou rodinou.
2. Děti mají příležitost vidět, že lze pracovat s radostí, i když to, co dělám, není to „nej“. Pokud chcete, můžete přidat do seznamu i pár méně populárních věcí, které jsou občas osvěžující pro domov. Třeba úklid domácnosti nebo našeho okolí i drobný průzkum hraček, které už nejsou třeba. Společná práce může být hrou.
3. Co můžeme my odkoukat od dětí? Některá práce vyžaduje hodně trpělivosti. Každého baví něco jiného. A jinak dlouho. Děti mají příležitost s námi vše vyzkoušet, otestovat. Vytrvalosti se děti nejlépe učí během svých her, na svých projektech, nikoli na našich. Pozorujte někdy děti při svobodné hře. Kolik dokážou překonat překážek, svých omylů, aby dosáhly svého cíle.
Ať jsme malí, či velcí, pokud se dostaneme do stavu plynutí – tzv. „flow“ -, náš mozek i tělo fungují jinak, lépe. Nemusíme jíst, pít, máme přebytek energie, nápadů, vše se zdá možné. Pokud dětem něco nepřekáží, hrou se do „plynutí“ dostávají velmi často. Každý den. Stačí se dívat a učit se od nich. Pak i naše práce bude lépe plynout, nejen o Velikonocích:)