- pochopit, proč a v čem všem děti potřebují svobodnou hru pro svůj zdravý rozvoj,
- naplňovat jejich skutečné vývojové potřeby a nenaletět výmyslům herního průmyslu,
- naučit se vytvářet prostředí a atmosféru, které dětské hraní podporují,
- stát se oblíbeným partnerem dětí, spíše než jejich řidičem, dozorcem a ředitelem,
- přestat jim překážet na jejich životní cestě, aby se staly samy sebou.
Pro koho je tato kniha?
Je pro mámy (a táty),
které (a kteří) pro své děti hledají o kousek přirozenější dětství i v dnešním světě plném zábavy z obrazovek.

Je pro učitelky (a učitele),
které (a kteří) chtějí rozvíjet celou osobnost dětí a ne jen jejich úzce pojímané akademické výsledky.

Je pro další průvodce dětí
(vychovatelky, vedoucí oddílů…), kteří mají při své práci s dětmi jedinečnou šanci dopřát jim prostor a čas svobodně si hrát.

Co vše v knize najdete?
I. PŘÍBĚHY
Co je to svobodná hra? Jaké má přínosy? Jak si hrály děti v naší historii a v těžkých časech? Kdy a jak dokáže hra léčit? Proč dnes dochází k herní deprivaci a jak jí můžeme čelit?

II. PRINCIPY
Kde připravit prostředí pro hru? Kdy a jak řešit herní konflikty? Jaké hračky dětem spíš překáží? Proč je třeba hlídat ve hře nejen nálady a potřeby dětí, ale i ty své?

III. INSPIRACI
Čeká vás přes 500 startérů her ve 24 tématech. Jak si postavit vlastní hřiště? Proč řádit v kalužích? Co vše nám do hry přináší hlína, vítr, kuličky, sníh či houpačky?

PROLISTUJ SI KNIHU
Knihu doporučují:

„Tato jedinečná kniha zaplňuje prázdné místo v literatuře týkající se dětské hry u nás. Otvírá dospělým oči a dává naději, že se tolik podceňovaná svobodná hra opět navrátí do života dnešních dětí.“
Jana Nováčková
psycholožka, spoluautorka knihy a konceptu Respektovat a být respektován

„Justinina a Petrova kniha je přesně taková, jaká je jejich výchova – autentická a inspirující, respektující individualitu a rozvíjející skrytý potenciál dětí i rodičů. Ačkoliv je to kniha o hře, především je to kniha o výchově.“
Šárka Miková
psycholožka, autorka knih o teorii typu u dětí a rodčů

„Kniha Svobodná hra je snem každého rodiče, učitele či vedoucího, který si přeje podpořit hru jako zásadní součást dospívání dětí. Tolik inspirace, motivace a podnětů nikde jinde nenajdete.“
Veronika Peslerová
maminka čtyř dětí, knihovnice, lektorka, bloggerka

„Ačkoli se pohybuji ve svobodném a hravém světě lesních školek, kniha mne ještě více přesvědčila o potřebnosti hry v životě dítěte a vybavila mne novými nápady i argumenty.“
Tereza Valkounová
předsedkyně Asociace lesních MŠ, editorka knihy Nejlepší hry z lesních školek
Autoři:

JUSTINA
je v našem týmu kreativec a snílek. Původně je sice učitelka geologie a biologie, ale víc než kameny teď řeší publikace pro děti, metodiky pro učitele a lektoruje semináře pro rodiče, pedagogy a další průvodce dětí. Tvoří aktivity pro weby ucimesevenku.cz, jdeteven.cz a také svobodnahra.cz. Doma si s dětmi víc hraje než se učí a po nocích píše články do časopisů a blogů. Potkat se můžeme například každý měsíc na stránkách Krásného roku.
PETR
je naopak spíše teoretik a hledač souvislostí. Přečetl přes 100 knih a výzkumů, proč si děti hrají a jak se učí. Vystudoval filosofii, ale dnes se zabývá vzděláváním a environmentální výchovou. Zajímá ho, proč si děti hrají, jak se učí a proč potřebují kontakt s přírodou. Pro Ministerstvo životního prostředí napsal popularizační knihy Děti venku v přírodě, ohrožený druh? a Tajemství školy za školou. Působí jako ředitel vzdělávacího centra TEREZA a předseda Sítě středisek ekologické výchovy Pavučina. Když může, uteče lézt do hor nebo alespoň do skal.
+ RÓZI, PROKOP, SÁRA a VÍTEK

Co bylo před knihou?
Naše cesta rodičů a průvodců dětí rozhodně nebyla od začátku nijak zvlášť osvícená, ale plná hledání a nejistot. Museli jsme projít řadou slepých uliček, ale i krásných objevů.
Kniha vznikla na základě
- 4 let příprav a průzkumu zahraničních zdrojů o hře
- 11 let zážitkového kurzu se 4 trenéry = našimi dětmi
- 18 let práce ve vzdělávání dětí, rodičů i učitelů
- 6 let hravého bojování s naší tlupou
PROLISTUJ SI KNIHU