TEORIE 

PROČ DĚTI POTŘEBUJÍ
SVOBODNOU HRU?

SVOBODNÁ HRA ROZVÍJÍ

6 přínosů volného hraní

UČENÍ

Svobodná hra je nejpřirozenější forma UČENÍ. 
Prozkoumává svět i naše možnosti.
Rozvíjí strukturu našeho mozku.

SPOKOJENOST

Svobodná hra dává dlouhodobou SPOKOJENOST.
Vede k radosti a štěstí. Je jiskrou života, opakem nudy.

UVOLNĚNÍ

Svobodná hra UVOLŇUJE přetlaky.
Volná hra je lék bez vedlejších účinků.
Vypouští napětí i zlost.

UMĚNÍ

Svobodná hra je sestrou UMĚNÍ.
Podporuje tvořivost a kreativitu.
Když si hraje dospělý, říkáme mu umělec.

PŘÁTELSTVÍ

Svobodná hra je brána k PŘÁTELSTVÍ.
Spojuje nás s druhými.
Rozvíjí naše sociální dovednosti.

SEBEDŮVĚRU

Svobodná hra podporuje u dětí plánování vlastních cílů, odhad co opravdu dokáží i chuť překonávat překážky.

DĚTI JSOU ODBORNÍCI NA HRANÍ, JEN POTŘENBUJÍ NAŠI DŮVĚRU A PROSTOR A ČAS. 

SEZNAMTE SE 

Lidé, kteří objevili sílu "obyčejné" dětské hry

PETER GRAY

„Potřeba svobodně si hrát je základní, biologická potřeba."

STUART BROWN

Stuart Brown je zakladatel Amerického Národního institutu hry. Jeden citát z webu NIP: " Opakem HRY není práce, je to deprese." 

kniha: Play

How it shapes the Brain, Opens the Imagination, and Invigorates the Soul.

Kniha plná příkladů i vědeckých zjištění. Velmi čtivá a jednoduchá angličtina. Přínosně poskládané argumenty pro podporu hry v mnoho situacích dětského i dospěláckého života. Například, proč je zásadní pro malé děti hrát si s fyzickými předměty, víc než si je jen prohlížet na obrazovce. Proč děti i dospělí potřebují své "bojové" hry (rough and tumble play).

Melvin KONNER

„NEJCHYTŘEJŠÍ savci (primáti, kytovci, sloni a masožravci) jsou zároveň NEJHRAVĚJŠÍ a tyto dva znaky se pravděpodobně vyvinuly ve vzájemné závislosti." 

JAAK PANKSEPP

„Myslíme si, že hojnost hry v raném věku dětí bude pravděpodobně vytvářet šťastnější a produktivnější občany." 

Brains At Playy

"V určitém bodu naší historie primátů měly děti hodně společníků, se kterými si svobodně a do sytosti hrály v přírodním prostředí. Ten čas je pryč." 

 

NAOMI ALDORT

„Svoboda není bezbřehá."

VIDEA

Která stojí za shlédnutí

Sir Ken Robinson

 Changing School Paradigms 

Sir Ken Robinson

 How to escape education's death valley 

Peter Živý

 Intuitivní pedagogika 

Peter Živý

Hra umí spojit pohyb, myšlení i cítění 

Dětské hřiště

Coolest New Playground

Hra na šrotovišti

Dětské hřiště, které podporuje svobodnou hru během přestávek ve škole. Jaké byly výsledky výzkumu? Je ohromné, jak moc dokáže "obyčejná" dětská hra.

KNIHY, KTERÉ NÁM POMOHLY

najít zásadní roli svobodné hry pro dětský rozvoj:

Ben Hewitt

Home Grown

Kniha popisující životní příběh rodiny žijící na farmě s třemi syny. Rodiče popisují svou občas náročnou cestu. Jak skrze pozorování dětských her, pochopili, že musí změnit především svá očekávání a představy, jak mají děti vyrůstat.  

Ben Hewitt je velmi vtipný autor, má i trochu náročnější angličtinu. Kniha je velmi inspirativní, protože popisuje řadu situací a milníků, kterými prochází řada rodičů, kteří chtějí důvěřovat dětem, ale někdy je to náročné.