6. výzva: ZNAJÍ DĚTI MÍSTO, KDE ŽIJÍ

V dětství se roztahují někdy až moc pohodlné bezpečné zážitky na úkor těch s rizikem, nepohodlím, námahou, ale s o to větším zážitkem. Bylo by skvělé dětem nabídnout nové možnosti propojeného virtuálního světa a zároveň udržet obyčejné dětské zážitky všedních dnů.

ZNAJÍ DĚTI KAŽDÝ STROM A KÁMEN MÍSTA, KDE ŽIJÍ?

Je fajn být občas online. Objevovat s dětmi Afriku v atlasu, hvězdná souhvězdí na Youtube, jak fungují stroje na Wikipedii atd. To vše jsou skvělé příležitosti, jak být s dětmi, společně objevovat a naučit se něco nového o světě, ve kterém žijeme. Náš svět je globálně propojen a se staršími dětmi má rozhodně význam mluvit o tom, jaký vliv může mít např. velká konzumace palmového oleje, kde vznikají jejich hračky (doporučujeme krásnou knihu Největší přání) apod.

Ale pro děti je zásadní, aby poznaly nejprve místo, kde žijí. Skutečně, opakovaně, všemi smysly. Za každého počasí, v každém ročním období, ve tmě, ve větru, mrazu. Nejen, když je hezky na procházku. Aby se děti seznámily s konkrétními stromy, domy, kameny i lidmi. Opakovaně. Hlouběji poznat nejen přírodu, ale i příběhy místa, zvyky, rizika. To vše dětem dává základ, na kterém mohou stavět dál své poznání i vztahy. Konkrétní skutečné místo nám dává něco, co vzdálená místa tak snadno nenabídnou, u dětí vzniká hluboký vztah k místu, prostředí, ve kterém žijí. Může to být klidně i panelové sídliště.

HLÍDEJME, AŤ DĚTI NEŽ VYROSTOU:

  • neznají víc o životě surikat v daleké Africe než o nejbližším místě, ve kterém žijí
  •  poznají sice kosa v atlase, ale venku si ho nevšimnou
  • znají mnoho významných osobností, ale ve svém životě nepotkaly člověka, pro něhož je práce vášní
  • znají složení stratosféry, ale ještě nespaly pod širákem
  • chodí na pravidelné hodiny do lidušky, ale není pro ně běžné, že by se doma zpívalo pro radost
  • mají sportovní kurzy v tělocvičnách, ale řádit jen tak s bandou dětí venku na stromech a v kalužích před domem moc nezažily
  • znají fyzikální definice i technické detaily mnoha strojů z knih, ale neměly příležitost nějaký stroj přímo pozorovat, pracovat s ním či si ho rozebrat

JAK PODPOROVAT ZDROJE OBYČEJNÝCH ZÁŽITKŮ?

MATERIÁL

Prozkoumejte své domácnosti. Jaké předměty děti převážně obklopují? Skutečné, nebo věci jen „jako“? Často skvěle vymyšlená edukativní hračka rozvíjí stále jen některé dovednosti u dětí. Marketing přesvědčuje nás rodiče, že jedině tyto složitě propracované hračky jsou ten nejlepší způsob jak naučit děti něco nového, jak rozvíjet jejich fantazii, šikovnost, znalosti.

ÚKOL: Sledujme poměr skutečných předmětů a věcí „jako“.

Děti nepotřebují příliš vyrobených hraček. Hračkou pro ně může být téměř cokoliv. Čím víc zkouší pracovat a hrát si se skutečnými předměty, tím víc rostou jejich dovednosti, zkušenosti i sebedůvěra. Hračky vyrobené „jen jako“ si děti mohou vyrobit samy, nepotřebují je kupovat. Dokud je tedy nevidí lákavě nafocené v katalogu (např. vybavení obchodu – prodávat lze přírodniny, nářadí a nádobí – raději než plastové kupované, dejme dětem vyřazené staré, při vyrábění domečku pro panenky zdokonalí nejen své návrhářské schopnosti atd.). Neznamená to, že nemáme dětem hračky kupovat. Jen dobře vybírejme, ať zbytečně nebereme výzvy pro rozvoj šikovnosti, konstrukčních dovedností i fantazie.

PROSTŘEDÍ

Nestačí nekupovat hračky. Hlavně ale musíme umožnit dětem dostupné lákavé, skutečné materiály k pozorování, stavbám i testování. Vzniká pak často nepořádek a chaos. Řešení je jednoduché. Vyrazte ven. Kdykoliv máte potřebu. Bez ohledu na počasí. Nové hračky jsou venku i doma rychle k dispozici, zdarma a pak je můžete vrátit. Kámen, větve, bláto, voda, listí a mnoho dalšího. Doma stačí zapojit hrnce, vařečky, židle, polštáře a nechat děti pozorovat „obyčejné“ domácí práce, nechat je něco vyzkoušet i rozebrat.

ÚKOL: Najít si svou půjčovnu přírodních hraček, zdarma.

Venku využívejme „půjčovnu“ skvělých hraček i zábavní park na skutečné zážitky, které zapojují všechny smysly i celé tělo. Jsou děti, které si čas venku užívají plnými doušky, ale jsou i děti, které raději pozorují, nasávají a až časem se zapojí do akcí venku. Nechme jim čas. Hra je skvělý prostředek, jak objevovat nové prostředí i situace.

PRŮVODCE

Rodiče mají zásadní přínos pro své děti, ale jak postupně rostou malí objevitelé, je dobré, když se mohou setkávat nejenom s novými situacemi, ale i s odlišnými průvodci.

ÚKOL: Najít různorodé zajímavé „vzory“.

Prarodiče, starší děti, zvířata, naši dospělí kamarádi atd. Pokud děti tráví čas jen s námi, trochu to omezuje „návody“ a vzory, které děti mohou zažít. Jak různě lze trávit svůj čas, řešit problémy, pro co se nadchnout, co koho štve, jak zvládat své nálady atd. Děti mají možnost si vybrat, vyzkoušet si různé role, různé způsoby chování a jednání. Lépe si pak vyberou ten svůj, který jim jde nejlépe. (Doporučuji k přečtení knihu Šárky Mikové NEJSOU STEJNÉ www.teorietypu.cz.)

PŘÍLOHA:

PŘÍKLADY ZÁŽITKŮ, které pomalu mizí z dětství

Tento seznam není seznam HER. Je to jen připomenutí, co je dobré zažít při „obyčejném“ hraní doma či venku, třeba jen tak mimochodem. Nejsou to cíle našeho hrání. Tyto zážitky nemají být hlavním úkolem dne, tvoří  maličkosti všedních dnů.  Dětem trochu maskovaně a zdarma nabízí přirozené příležitosti jak rozvíjet mozek, šikovnost a odolnost.

JAKÝ JE VÁŠ SEZNAM ZÁŽITKŮ,
které chcete aby nezmizely

  1. Zmoknout s úsměvem
  2. Všimnout si malých změn v přírodě (květy, hmyzáci, listy, barvy)
  3. Zažít tmu, která nás trochu (příjemně) děsí
  4. Pozorovat život v trávě a slyšet divoká zvířata
  5. Prožít neúspěch, nezdar, vlastní chyby, a přesto ve hře pokračovat
  6. Vlastnoručně něco vypěstovat (květinu, jídlo, zelený ostrůvek) a vyrobit (hračku, nádobu, oblečení)
  7. Chodit na boso, když mám chuť
  8. Rozdělat venku oheň a cítit vůni kouře (možná si i uvařit)
  9. Zakopnout, spadnout a sám se zvednout
  10. Zkoumat potok, až si namočím boty, ale ještě chvíli v klidu pokračuji v průzkumu
  11. Poslouchám i vyprávím vlastní příběhy a zážitky při ohni či svíčce
  12. Zpívat si při společné práci
  13. Pozorovat spokojené dospělé při skutečné práci v dílně, na zahradě, u zvířat
  14. Být v blízkém kontaktu se zvířaty (i když jen jako pozorovatel)
  15. Zažít prokřehlé prsty a vědět, že to přežiju
  16. Prožít, jaká je příroda když vychází či zapadá slunko, na jaře či v zimě
  17. Sám odhadnout, na co zvládnu vylézt a z čeho přežiju pád
  18. Zažít adrenalin i naslouchání v bojových hrách (na indiány, rytíře či mamuty)
  19. Postavit doma skvělou opičí dráhu
  20. Zažít úspěch z vlastního projektu (bunkr, ukrytý poklad, most přes potok atd.)
  21. Mít čas jen tak si rýpat v zemi, obracet kamínky, ochutnávat trávu

Pokud pomáhá motivační fotka na ploše PC, je tady:

Jsme dva. On je takový teoretik. Přečetl 100 knih a výzkumů, proč si děti hrají a jak se učí. Já naopak takový kreativec, praktik a vášnivý pozorovatel dětské hry. Výsledek našeho projektu jsou 4 děti a tento web. Chceme podpořit rodiče, že nejlepší odborníci na svobodnou hru jsou děti. Stačí jim důvěřovat a nepřekážet. Víc o nás Náš příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *