12.vyzva: zaSTAVME se VENKU

Bunkry, hnízda, doupátka, tee-pee. Venku je to jiné.

Doma staví bunkry každý, zkusme tento týden (a nejen ten) vyrazit ven a stavět v terénu.

Je to jednoduché, pojďme stavět ven.

1. Kde a z čeho.

Pokud děti potřebují, podpořme je jen v hledání místa a stavebního materiálu. Ať vědí, kde a co mohou stavět, použít, rozložit, přivázat. Můžeme stavět v koutku zahrady, nebo i v lese na procházce. Děti nepotřebují trvalé stavby. Dokáží si hrát tady a teď.

2. Je to jejich stavba.

Možná stavitelé rádi využijí naši DROBNOU pomoc i se stavbou, ale pomozme jim jen tam, kde je to nutné. Nepomáhejme příliš. Je to jejich projekt, jejich vášeň, jejich problémy, které zvládnou vyřešit, pokud budou mít prostor a čas.

3. Nehledají dokonalou stavbu, tvoří dokonalou hru.

Hraní už nechte na nich. Jasně, že nás napadá spoustu zlepšováků, dodělávek, vychytávek. Ale nechme si je pro sebe a své stavby. Dětem to stačí takové, jaké to mají. Pokud ne, tak si to předělají samy. Dospělí mají často potřebu dokanale vyladěných bunkrů, ale dětem stačí jedna krabice, pár klacků a už mohou rozjet velkolepou svobodnou hru. Nechme to na nich a jejich představivosti.

Nemusíte vždy stavět, stačí se zastavit.

Děti často ani nemusí nic budovat, stačí se jim rozhlédnout. Domky si najdou. Nechme je si to užít.

Inspirace pro divoké stavění:

Nakoukněte s dětmi, jak se staví tee-pee. Prožijte dobrodružnou noc venku, alespoň na stránkách knih. Prozkoumejte, jaká doupátka, hnízda a pelíšky mají divoká zvířata kolem nás?

Nevyžádané rady pro stavění venku:

1. Připravte se na zdánlivý nepořádek. Většina dětí (važte si výjimek:), své stavby tvoří i užívá velmi živelně. Nečekejte vždy útulný domek, plný načechraných polštářků, naleštěná blátivá kuchyň je jen sen rodičů. Přesně uklizené nářadí je cíl, ke kterému děti směřují, ale často pomalu. Děti jsou živly.

2. Předejte jim zodpovědnost za jejich prostor. Domluvte se, co a jak je v pořádku pro vás, co pro děti. A pak se připravte na čas, kdy se budou vše učit a vy budete pomáhat, podporovat, ale stále víc si budou o své věci a prostror venku pečovat samy.

3. I tady platí: čím méně, tím lépe. Nemusí mít hromadu klaců, kupu cihel, 10 hrnců. Čím méně materiálu, tím větší vztah k němu a tím větší výzva pro představivost a kreativitu.

Další inspirace, proč a jak ven:

JAK BYDLÍ MRAVENCI?: ochutnávka z her

Jsme dva. On je takový teoretik. Přečetl 100 knih a výzkumů, proč si děti hrají a jak se učí. Já naopak takový kreativec, praktik a vášnivý pozorovatel dětské hry. Výsledek našeho projektu jsou 4 děti a tento web. Chceme podpořit rodiče, že nejlepší odborníci na svobodnou hru jsou děti. Stačí jim důvěřovat a nepřekážet. Víc o nás Náš příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *